Správa
o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti
Špeciálnej základnej školy, Špeciálnej základnej školy pre telesne postihnutých a Špeciálnej materskej školy, Mudroňova 1, 949 01 Nitra za školský rok 2005/2006
I.
a) Základné identifikačné údaje o škole :
Názov školy : Špeciálna základná škola, Špeciálna základná škola pre telesne postihnutých a Špeciálna materská škola
Adresa školy : Mudroňova 1, 949 01 Nitra
Telefónne číslo : 037/6503634 Faxové číslo : 037/6503634
Internetova adresa : www.szstpnr.szm.sk e-mailova adresa : szstpnr@post.sk
Zriaďovateľ : Krajský školský úrad v Nitre
Vedúci zamestnanci školy :
Juraj Rus - riaditeľ školy
PaedDr. Helena Kozárová - zástupca riaditeľa školy
Mgr. Alena Špačková - zástupca riaditeľa školy
Údaje o rade školy a poradných orgánoch školy :
Rada školy pri ŠZŠ, ŠZŠ pre TP a ŠMŠ v Nitre bola ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov po voľbách dňa 30.3. 2004. . Funkčné obdobie začalo dňom 30. 3. 2004 na obdobie 4 rokov.
Členovia rady školy :
1. Mgr. Daniela Ballová predseda zvolená za zamestnancov školy
2. Mgr. Erika Čaládiová podpredseda zvolená za zamestnancov školy
3. Soňa Macharová tajomník zvolená za nepedagogických zamestnancov školy
4. Mgr. Eva Gajdošíková zvolená za zriaďovateľa
5. Miriam Dobiášová zvolená za zriaďovateľa
6. RNDr. Jozef Prokeš, CSc. delegovaný zástupca Mestského zastupiteľstva
7. Mgr. Mário Lenárt delegovaný zástupca právnickej alebo fyzickej soby, ktorá sa podieľa na výchove a vzdelávaní
8. Mgr. Jana Mičíková delegovaný zástupca právnickej alebo fyzickej osoby, ktorá sa podieľa na výchove a vzdelávaní
9. Jozefína Nemcová zvolená za rodičov
10. Katarína Trubačová zvolená za rodičov
11. Ivan Berta zvolený za rodičov
Stručná informácia o činnosti rady školy za školský rok 2005/2006 :
Rada školy zasadala 2 krát za školský rok 2005/2006 a prerokovala správy o rozpočte školy, kontrolovala plnenie úloh, oboznamovala sa s plánovanými úlohami na ďalšie obdobie, riešila aktuálne problémy školy ( prestavba MŠ na Kollárovej ).
Pedagogická rada v školskom roku 2005/2006 zasadala podľa harmonogramu a to v nasledovných termínoch :
31. 8. 2005, 5. 9. 2006, 10. 11. 2006, 19. 1. 2006, 27. 4. 2006, 22. 6. 2006.
Na zasadnutiach pedagogickej rady sa riešili problémy výchovno-vzdelávacieho procesu, výsledky prospechu a správania žiakov, návrhy na presuny žiakov do vyšších ročníkov bez absolvovania následných ročníkov. O zasadnutiach pedagogickej rady sa vedú pravidelné zápisnice.
Metodické združenie zasadalo 4 krát na Mudroňovej ulici a 4 krát osobitne pre pedagógov autistických žiakov v nasledovných termínoch : 10. 11. 2005, 19. 11. 2006, 6. 4. 2006, 22. 6. 2006. Metodické združenie bolo zamerané v školskom roku 2005/2006 na využitie počítačov vo výchovno-vzdelávacom procese. Všetky štyri témy boli zamerané na túto problematiku. Pedagógovia autistických žiakov v rámci metodických združení zasadali 4 krát a venovali sa problematike autizmu a poradenstva.
Rada rodičov zasadala 4 krát podľa plánu na školský rok 2005/2006 v termínoch 22. 9. 2005, 12. 1. 2006, 13. 4. 2006, 15. 6. 2006.
Pracovná porada sa konala podľa potreby, termíny neboli určené, zasadala minimálne 1 krát za mesiac.
Operatívna rada vedenia školy sa zvolávala prvý utorok v mesiaci, zastúpená bola zástupkyňami školy, výchovnou poradkyňou, ekonómkou, vedúcou metodického združenia a predsedkyňou ZO OZ PŠ a V pri ŠZŠ, ŠZŠ pre TP a ŠMŠ v Nitre. O zasadaniach operatívnej rady vedenia školy sú vedené zápisnice.
b) Údaje o žiakoch školy za školský rok 2005/2006 ( § 2 ods. 1 písm. b )
Špeciálna základná škola
|
Stav k 15. 9. 2005 |
Stav k 31. 8. 2006 |
||||||
Ročník |
Počet tried |
Počet žiakov |
Počet odd. ŠKD |
Počet žiakov v ŠKD |
Počet tried |
Počet žiakov |
Počet odd. ŠKD |
Počet žiakov v ŠKD |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
1 |
5 |
1 |
9 |
1 |
7 |
1 |
9 |
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
1 |
9 |
|
|
1 |
7 |
|
|
5. |
1 |
10 |
|
|
1 |
10 |
|
|
6. |
1 |
11 |
|
|
1 |
12 |
|
|
7. |
1 |
11 |
|
|
1 |
12 |
|
|
8. |
2 |
17 |
|
|
2 |
16 |
|
|
9. |
1 |
12 |
|
|
1 |
11 |
|
|
Spolu |
8 |
75 |
1 |
9 |
8 |
75 |
1 |
9 |
Špeciálna základná škola auti
Stav k 15. 9. 2005 |
Stav k 31. 8. 2006 |
||
Počet tried |
Počet žiakov |
Počet tried |
Počet žiakov |
4 |
16 |
4 |
16 |
Špeciálna základná škola pre telesne postihnutých
Stav k 15. 9. 2005 |
Stav k 31. 8. 2006 |
||
Počet tried |
Počet žiakov |
Počet tried |
Počet žiakov |
2 |
14 |
2 |
14 |
Špeciálna materská škola
Stav k 15. 9. 2005 |
Stav k 31. 8. 2006 |
||
Počet tried |
Počet žiakov |
Počet tried |
Počet žiakov |
1 |
4 |
1 |
4 |
Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov
Ročník |
Počet žiakov |
Prospeli |
Neprospeli |
Neklasif. |
Znížená známka zo správania |
|
o 1 stupeň |
o 2 stupne |
|||||
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
7 |
7 |
|
|
2 |
1 |
3.. |
|
|
|
|
|
|
4. |
7 |
7 |
|
|
3 |
1 |
5. |
10 |
10 |
|
|
1 |
2 |
6. |
12 |
12 |
|
|
1 |
1 |
7. |
12 |
11 |
|
1 |
1 |
|
8. |
16 |
14 |
|
2 |
5 |
2 |
9. |
11 |
11 |
|
|
1 |
1 |
TP1 |
7 |
7 |
|
|
|
|
TP2 |
7 |
7 |
|
|
|
|
Auti 1 |
4 |
4 |
|
|
|
|
Auti 2 |
4 |
4 |
|
|
|
|
Auti 3 |
4 |
4 |
|
|
|
|
Auti 4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
Priemerný prospech z jednotlivých predmetov
|
2. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8.A |
8. B |
9. |
Slov. j. |
2,5 |
2,67 |
3 |
2,08 |
2,72 |
2,10 |
2,60 |
2,36 |
Obč. v. |
|
|
|
|
1,50 |
2,00 |
2,10 |
1,72 |
Dejepis |
|
|
|
|
2,40 |
2,50 |
2,70 |
2,00 |
Zemepis |
|
|
|
|
2,40 |
2,30 |
2,60 |
2,09 |
Matem. |
2,00 |
2,50 |
2,20 |
2,00 |
2,27 |
1,80 |
2,50 |
2,09 |
Prírod. |
|
|
|
|
2,30 |
1,80 |
2,60 |
1,90 |
Fyzika |
|
|
|
|
2,00 |
2,00 |
2,70 |
1,90 |
Hud. v. |
|
|
1,20 |
1,41 |
1,50 |
1,60 |
1,80 |
1,09 |
Výtv. v. |
|
|
1,00 |
1,16 |
1,30 |
1,10 |
1,60 |
1,18 |
Tel.vých. |
|
|
1,10 |
1,36 |
1,40 |
1,20 |
2,00 |
1,09 |
Vlast. |
|
2,67 |
1,90 |
2,00 |
|
|
|
|
Prac. v. |
1,50 |
2,00 |
1,30 |
1,33 |
1,60 |
1,60 |
2,20 |
1,09 |
Chémia |
|
|
|
|
|
|
|
1,45 |
Údaje o fyzickom počte zamestnancov a o ďalšom vzdelávaní zamestnancov
ŠZŠ Mudroňova
|
Počet |
Kvalifikovaní |
Nekvalifikovaní |
Pedagogickí zamestnanci |
12 |
11 |
1 |
Nepedagogickí zamestnanci |
4 |
- |
- |
ŠZŠ Auti
Pedagogickí zamestnanci |
11 |
11 |
0 |
ŠMŠ Auti
Pedagogický zamestnanec |
1 |
1 |
0 |
ŠZŠ pre TP
Pedagogickí zamestnanci |
2 |
2 |
0 |
Nepedagogickí zamestnanci |
3 |
- |
- |
ŠPP
Pedagogickí zamestnanci |
1 |
1 |
0 |
Spolu zamestnanci : 34 26 1
Z celkového počtu 27 pedagogických zamestnancov kvalifikačný predpoklad spĺňa 26. Z tohto počtu pedagogických zamestnancov si zvýšili vzdelanie :
Triedy pre žiakov s autizmom
Dňa 31. 8. 2006 bol ukončený projekt experimentálnej výchovno-vzdeláv acej činnosti pre žiakov s autizmom, preto v školskom roku 2006/2007 pokračuje vzdelávanie podľa nových učebných osnov vydávaných ŠPÚ pre žiakov s autizmom. V tomto šk. roku je počet žiakov s autizmom 16. Štyria žiaci majú znížený týždenný počet vyučovacích hodín z dôvodu stupňa ich postihnutia a zhoršeného zdravotného stavu.
Hlavným cieľom vzdelávania našich žiakov je ich integrácia do spoločnosti, zlepšenie komunikačných zručností, zvýšenie samostatnosti, zdokonalenie sebaobslužných činností a schopnosti aktívne vyplniť voľný čas.
Vyučovanie sme zahájili v nových priestoroch na Kollárovej ulici v Nitre, preto je nutné hlavne zo začiatku venovať pozornosť možným adaptačným problémom žiakov s autizmom.
Boli zriadené 3 triedy s počtom 6, 5, 5 žiakov. So žiakmi pracuje 7 učiteliek a 4 vychovávateľky. Žiaci budú vzdelávaní podľa IVP, ktorý vypracovávajú učiteľky pre každé dieťa osobitne, vzhľadom na rozdielnu úroveň a stupeň postihnutia jednotlivých žiakov. Náplň týchto plánov vychádza zo schopností a vedomostí už získaných, zahŕňa pripravenosť žiaka na vyučovanie, zhodnotenie funkčných oblastí jemnej a hrubej motoriky, imitácie, schopnosti vyjadrovania i komunikácie. Z hľadiska terapeutického prístupu je potrebné venovať pozornosť týmto aspektom :
1. správanie – sociálne zručnosti
2. komunikácia
3. orientácia vo vnútorných a vonkajších priestoroch
V tomto šk. roku je potrebné zabezpečiť rediagnostiku u Dr. Kúdelovej, prípadne v DIC Trnava u detí, u ktorých je vyšetrenie staršie ako 3 roky.
V oblasti materiálno-technického zabezpečenia sa v budove na Kollárovej ulici vykonala celková rekonštrukcia priestorov, stierkovanie, maľovanie, nové podlahy, sociálne zariadenia, sprcha, vytvorenie počítačovej a televíznej miestnosti, rekonštrukcia priestorov ŠPP pre autistov, oprava strechy, okien, inštalácia mreží a montáž žaluzií.
Výchova a vzdelávanie autistických detí v predškolskom veku
V školskom roku 2006/2007 sa vzdelávajú v našom zariadení 4 deti predškolského veku s autizmom. Vyučovanie zabezpečuje 1 učiteľka. Jej úlohou je vypestovať u detí prijateľné sociálne správanie, pracovať podľa svojich možností, schopnosť aktívneho vyplnenia voľného času a integrácia, ako konečný cieľ.
1 žiak MŠ pre autistov navštevuje zariadenie na 5 vyučovacích hodín, u ostatných je vzdelávanie upravené podľa ich schopností a možností rodiny.
Aj v tomto šk. roku máme snahu spolupracovať s KPPP v Nitre, s DIC v trnave, SPOSA Bratislava, sanatórium Dr. Sýkorovej. Tieto inštitúcie sa dlhodobo venujú problematike autizmu a vedia poskytnúť našim pedagógom cenné rady a informácie.
Rovnako ja potrebné rozvíjať aj spoluprácu s rodičmi, aby sa zabezpečila kontinuita vzdelávania a výchovy v domácom prostredí. Rodičia by mali spolupracovať aj pri tvorbe IVP, zabezpečovať spätnú väzbu.
Triedy pre žiakov s kombinovaným postihnutím
V školskom roku 2006/2007 navštevuje triedy pre žiakov s kombinovaným postihnutím 13 žiakov. Z tohto počtu je 9 žiakov imobilných a 4 žiaci sú chodiaci na rôznej úrovni. K mentálnemu a telesnému postihnutiu je pridružené hlavne rečové postihnutie ( 3 žiaci nerozprávajú vôbec, u ďalších dyslalické poruchy rôzneho druhu a stupňa ). Ďalej sa vyskytujú zrakové chyby, epilepsia a iné zrakové oslabenia.
Vyučovanie prebieha v dvoch vyučovacích blokoch.
Prvý – vzdelávací blok – začína o 8.00 hod. a končí o 9.40 hod. V tomto čase získavajú žiaci poznatky z trívia.
Druhý – výchovno-relaxačný blok – poskytuje priestor na predmety výchovného zamerania, t.j. hudobná, pracovná, výtvarná, dorozumievacie zručnosti.
V čase od 9.40 hod. do 10.00 hod. je veľká prestávka určená na desiatu a osobnú hygienu. V tomto čase zabezpečujú starostlivosť o deti 2 pomocné vychovávateľky.
Vyučovanie končí každý deň o 11. 40 hodine.
Každé dieťa je vzdelávané podľa IVP, ktorý zohľadňuje mentálne a zdravotné možnosti žiaka. Vzhľadom k ťažšiemu zdravotnému stavu má 7 žiakov upravenú školskú dochádzku.
V tomto šk. roku je zabezpečená aj ILS.
Náboženskú výchovu môžu žiaci navštevovať aj v tomto školskom roku podľa individuálneho rozhodnutia rodičov.
Rodičovské združenia budú prebiehať 4 krát ročne podľa plánu práce.
Vychádzky v podmienkach tried pre žiakov s kombinovaným postihnutím nie je možné naplánovať vopred. Budú uskutočnené podľa aktuálnych možných podmienok.
Naďalej sa budeme aktívne zapájať do súťaží rôzneho druhu, ktoré budú vhodné pre našich žiakov.
podľa aktuálnej ponuky sa zúčastníme filmových, divadelných predstavení, výstav a iných kultúrno-spoločenských podujatí.
Vyhodnotenie činnosti špeciálnopedagogickej poradne
Názov zariadenia : ŠPP pri ŠZŠ, ŠZŠ pre TP a ŠMŠ v Nitre, Mudroňova 1,
t. č. : 037/6525642, IČO : 34002912
Personálne obsadenie poradne : 1 úväzok ( rozdelený štyrom prac. ŠPP )
Zameranie poradne :
- predškolský, školský a stredoškolský vek
- mentálne postihnutie
- telesné postihnutie
- viacnásobné postihnutie
- poruchy reči a komunikačných schopností
- autizmus
Prioritné činnosti :
- špeciálnopedagogická diagnostika a terapia
- poradenské a metodické služby rodičom a pedagógom
- vyjadrovanie sa k integrácii vo všetkých legislatívne dostupných formách
- odborná pomoc pri vypracovávaní individuálnych výchovno-vzdelávacích programov
- odborná pomoc pri prijímacích pohovoroch na stredoškolské štúdium
- vyjadrovanie sa k formálnej úprave maturitných skúšok žiakov so ŠVVP
- poradenstvo pre stredné školy a odborné učilištia pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP
- spolupráca s inštitúciami ( PPP, KPPP, súkromné ŠPP, ŠPP so zameraním na iné
postihnutia
Údaje o klientoch :
- počet klientov za šk. rok 2005/2006 85
- počet všetkých evidovaných klientov 182
- počet intervencií 265
- konzultácie s pedagógmi, rodičmi 293
- špeciálnopedagogická diagnostika 99
Analýza dosiahnutých výsledkov
Aj v tomto školskom roku sme venovali väčšiu časť práce diagnostikám a následným vyjadreniam ku integrácii žiakov so ŠVPP vo všetkých dostupných formách. V porovnaní s minulými rokmi pribudlo viac žiakov navštevujúcich stredné školy alebo učilištia. Vyjadrovali sme sa aj k úprave formálnej stránky maturitnej skúšky, pričom v jednom prípade bola nutná spolupráca so ŠPP pre zrakovo postihutých.
Naše pracovníčky boli pozvané na neformálne stretnutia v rámci metodických združení do materskej aj základnej školy.
V priebehu školského roka sa na nás obrátilo niekoľko škôl, ktoré vzdelávajú žiakov s úrovňou hraničného pásma mentálnej retardácie. Niektorí nezvládali požiadavky ZŠ ani pri zvýšenom individuálnom prístupe. v sporných prípadoch sme odporúčali rediagnostiku, prípadne diagnostiku u klinického psychológa.
Pri posudzovaní vhodnosti individuálnej integrácie mentálne postihnutých žiakov do triedy bežného typu je nutné zohľadňovať všetky okolnosti ( vzdialenosť od ŠZŠ, sociálny status rodiny, počet žiakov v triede, schopnosť pedagógov rešpektovať náročnejšie podmienky, ...).
Jedná sa o klientov, bývajúcich mimo mesta v okolitých obciach, so sťaženou dochádzkou do špeciálnej školy. Vtedy upozorňujeme riaditeľov škôl a triednych učiteľov na nutnosť zvýšenej spolupráce s našou poradňou pri vypracovávaní IVP pre MP integrovaných žiakov.
Môžeme konštatovať, že spolupráca v takýchto prípadoch je väčšinou na dobrej úrovni. Rovnako pozitívne hodnotíme skutočnosť, že v tomto šk. roku vzrástol počet špeciálnych pedagógov na základných školách, ako aj fakt, že oslovili našu poradňu pri riešení výchovno-vzdelávacích problémov ich žiakov.
Žiaľ, naša poradňa nedisponuje kompenzačnými pomôckami, ani iným materiálom, ktorý by zapožičiavala klientom.
Aj v tomto školskom roku vyjadrujeme nespokojnosť s nedostatkom času na pravidelné špeciálnopedagogické intervencie klientom, ktorých postihnutie si to vyžaduje.
Oslovujú nás nielen školy, ale aj rodičia, ktorí hľadajú pre svoje dieťa odbornú pomoc a dožadujú sa systematickej práce s ich dieťaťom. Je na škodu veci, že práve na terapeutickú činnosť s dieťaťom nám z organizačných dôvodov neostáva čas. Práve z tohto významného dôvodu, by bolo potrebné zvýšiť pracovný úväzok v našej poradni.
Pri práci s klientmi využívame rôzne terapeutické materiály, pracovné listy, pomôcky, ako aj počítačové programy. vyslovujeme presvedčenie, že špeciálnopedagogickú diagnostiku sa podarí v budúcich rokoch zobjektívniť zavedením ďalších štandardizovaných testov na zisťovanie úrovne čítania a matematických schopností. Orientačnému testu školskej zrelosti, Detského skríningu, Sebapozorovacej škály depresivity u detí, Dielčieho oslabenia výkonu. Pracovníci poradne sa čo najskôr musia dôsledne oboznámiť s metodikou týchto testov a následne ich začať v praxi využívať.
V tomto školskom roku ukončili dve naše pracovníčky ŠIŠ pre pracovníkov ŠPP, ktoré organizovalo ŠPÚ Bratislava. Pravidelne sme sa zúčastňovali pracovných porád na KŠÚ.
Úlohou ŠPP v oblasti autizmu :
je komplexné riešenie špecifických a nešpecifických symptómov v prípade pervazívnych vývinových porúch u postihnutých jednotlivcov. Sem spadá :
- špeciálnopedagogická diagnostika
- špeciálnopedagogická intervencie ( edukácia, kompenzácia )
- špeciálnopedagogická prognostika
- odborné konzultácie pre rodičov
- odborné konzultácie pre iných odborníkov a študentov, ktorí sa vo svojej praxi
stretávajú s problematikou autizmu
Metodika ŠPP :
- špeciálne edukačné princípy a postupy podľa TEACCH programu
- vizualizácia, štrukturalizácia
- protetickosť prostredia
- arteterapiu
- muzikoterapiu
- psychomotorické cvičenie
- činnostná terapia
- terapia hrou
- bobathova metóda
- behaviorálne techniky
pri terapiách sa používajú rôzne didaktické kompenzačné a edukačné pomôcky a materiály takým spôsobom, aby prispievali k celkovému rozvoju osobnosti každého dieťaťa ( v rámci jeho možností ).
Rodičia, odborníci, či študenti sú vždy oboznámení o výuke v ŠPP. Je im vysvetlené pred i po individuálnej terapii, ako sa s dieťaťom pracuje a pracovalo, ako reagovalo, pokúšame sa o ovplyvňovanie výchovy v domácom prostredí, o odborné vedenie výchovných postupov doma, či v škole. Zároveň zabezpečujeme potrebný terapeutický a diagnostický servis v spolupráci s ostatnými odbornými pracoviskami. Poskytujeme pomoc pri vypracovávaní IVP a ich realizácii v bežných školách, či v špeciálnych zariadeniach. Pomáhame hľadať riešenia na odstránenie problémov, zapožičiavame odbornú literatúru k preštudovaniu, poskytujeme možnosti, kde majú vyhľadať ďalšiu pomoc.
Študentom sú zabezpečené odborné prednášky a prax.
Klientmi ŠPP sú deti a žiaci našej školy, škôl a školských zariadení Nitrianskeho kraja. Jedná sa o deti a žiakov s autizmom, inými pervazívnymi poruchami, aj s viacnásobným postihnutím.
V tomto šk. roku sme zdiagnostikovali 1 dievča predškolského veku, 2 chlapcov školského veku ( 1 z nich je ešte v riešení diagnózy ). V prípade určenia presného stanovenia diagnózy je nutná spolupráca s DIC Trnava, neurológom, psychológom, psychiatrom .
U všetkých spomenutých klientov ŠPP sme zaznamenali pozitívne zmeny v správaní, reakciách a rozvoji ich osobnosti. Individuálne sedenia, výuka a konzultácie teda majú svoje opodstatnenie a veľký význam. Spolupráca s rodičmi detí a ostatnými pedagógmi, odborníkmi a študentmi bola rôzna.
Záver :
Špeciálnopedagogická diagnostika, poradenstvo, či intervencia súčinnosti, ktoré, ak majú byť zmysluplné a prinášať efektívny výsledok, si vyžadujú veľa času nielen na prípravu, ale aj realizáciu. Preto zdôrazňujeme potrebu zvýšenia pracovného úväzku špeciálnopedagogickej poradni. Zodpovedá tomu aj skutočnosť, že pracovníčky poradne venujú príprave na diagnostiku či terapiu veľa svojho voľného času.
V našich možnostiach nie je ani organizovanie stretnutí rodičov zdravotne postihnutých detí za účelom si vymieňania skúseností, či organizovanie osvetovej činnosti. Napriek všetkým problémom a nedostatkom vyjadrujeme presvedčenie, že práca špeciálnych pedagógov v poradni pomohla vyriešiť problém so vzdelávaním mnohým žiakom a ich rodinám.
Údaje o prezentácii školy na verejnosti
November 2005 - prehliadka tvorivosti žiakov špeciálnych škôl v budove Matice Slovenskej. Žiaci našej školy sa predstavili divadelnou scénkou ( žiaci s TP ) a tanečným a speváckym vystúpením
( žiaci s mentálnym postihnutím )
December 2005 - výtvarná súťaž Karola Ondreičku, ktorú organizuje SPP, prezentovali sa žiaci s TP
Apríl 2006 - výstava výtvarných prác žiakov špeciálnych škôl v Zlatých Moravciach pod názvom „ Farebný svet „
Máj 2006 - výstava výtvarných prác, ktorú organizovala Prvá stavebná sporiteľňa v Bratislave – prezentovali sa žiaci s TP
Jún 2006 - výstava výtvarných prác a pracovnej zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím v Ponitrianskom múzeu pod názvom
„ Dobrý deň Nitra “, kde sa svojimi prácami prezentovali žiaci s MP a TP
Údaje o projektoch, do ktorých sa škola zapojila
Dohodou o experimentálnej výskumnej činnosti, ktorá bola uzatvorená podľa Smerníc MŠ a VSR k 22. 11. 1993 na pokusné overovanie organizácie, foriem i obsahu výchovy a vzdelávania a spôsobu riadenia škôl od 1. 9. 1999 realizujeme výskumnú úlohu ( projekt ) pod názvom „ Výchova a vzdelávanie autistických žiakov v podmienkach OŠ “. Tento projekt bol realizovaný v spolupráci so ŠPÚ a ukončený 30. 7. 2006, nakoľko boli MŠ vydané osnovy pre žiakov s autizmom.
V máji 2006 sme na MŠ SR predložili návrh na „ Projekt experimentálneho overovania ďalšieho vzdelávania autistov “. Jedná sa o pokračovanie vzdelávania autistov po ukončení povinnej školskej dochádzky.
Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy
V školskom roku 2005/2006 sme realizovali výuku v troch budovách. V kmeňovej škole na Mudroňovej ulici sme vzdelávali 75 žiakov s mentálnym postihnutím, v budove MŠ na Ľ. Okánika sme vzdelávali 14 žiakov s kombinovaným postihnutím a v budove MŠ na Staromlynskej 16 žiakov ŠZŠ s autizmom a 4 žiakov ŠMŠ. Elokované priestory ( Ľ. Okánika a Staromlynská ) boli nevýhodné a nevyhovujúce. Nevýhodné z hľadiska vzdialenosti od kmeňovej školy a nevyhovujúce priestorovo – Ľ. Okánika , a po stránke náročnosti na opravy - Staromlynská. Preto sme pristúpili na ponuku Mestského úradu v Nitre a v prenájme máme budovu MŠ na Kollárovej ulici, ktorá je v blízkosti kmeňovej školy a sú v nej umiestnení žiaci s kombinovaným postihnutím a žiaci s autizmom. Obidve budovy sú v dobrom stave a v prostredí, ktoré vyhovuje výchove a vzdelávaniu postihnutých detí.
Materiálno- technické vybavenie je na dobrej úrovni a podľa finančných možností sa neustále vylepšuje.
Výsledky inšpekčnej činnosti v špeciálnej základnej škole ( A variant )
Kontrolovaný subjekt poskytuje vzdelávanie mentálne postihnutým žiakom v súlade s variantom A učebných plánov a učebných osnov i podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu. Pozitívom výchovno-vzdelávacieho procesu sú najmä efektivita činnosti a štýl práce pedagógov vo vzťahu k individuálnym schopnostiam žiakov a úroveň zručností žiakov 2. stupňa na hodinách pracovného vyučovania. Škola má na dobrej úrovni personálne, priestorové, materiálno-technické a psychohygienické podmienky. Učebné pomôcky, didaktickú a výpočtovú techniku, učiteľskú i žiacku knižnicu dopĺňa priebežne v závislosti od finančných možností.
Silnou stránkou je veľmi dobrá úroveň riadenia školy. Dlhodobým zámerom je zlepšovanie podmienok vyučovania, prezentácia na verejnosti a rozšírenie spolupráce so špeciálnymi školami v Českej republike. krátkodobé úlohy sú orientované na zvyšovanie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu, prácu so slabo prospievajúcimi žiakmi, využívanie výpočtovej techniky. Kontrolná činnosť vedie k ďalšiemu skvalitňovaniu procesov. Tok informácií je funkčný. Dodržiavanie učebných plánov, plnenie učebných osnov a schváleného individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu je veľmi dobré. Škola má vlastnú webovú stránku a realizované činnosti zaznamenáva v kronike. Pedagogická dokumentácia sa vedie na predpísaných tlačivách, vedúci zamestnanci a pedagógovia sa orientujú v legislatíve na veľmi dobrej úrovni. Celkové výsledky školy sú dobré.
Školská inšpekcia hodnotí na
veľmi dobrej úrovni :
- riadenie školy,
- dodržiavanie učebných plánov, plnenie učebných osnov a individuálneho výchovno-
vzdelávacieho programu,
- preventívne a multidisciplinárne aktivity
dobrej úrovni :
- podmienky výchovy a vzdelávania
priemernej úrovni :
- vzdelávacie výsledky
Kľúčové pozitívne stránky
- práca so žiakmi pochádzajúcimi z rodín v hmotnej núdzi
Výsledky inšpekčnej činnosti v špeciálnej základnej škole pre telesne postihnutých
Kontrolovaný subjekt poskytuje diferencované vzdelávanie. Žiaci sú vzdelávaní v súlade s variantom B učebných plánov a učebných osnov i podľa individuálnych výchovno-vzdelávacích programov. Silnou stránkou školy je uplatňovanie progresívnych metód a foriem vyučovania, starostlivosť poskytovaná telesne i viacnásobne postihnutým žiakom a žiakom s autizmom. Pedagógovia vytvárajú veľmi dobré podmienky pre individuálny rozvoj žiakov a uspokojovanie ich zdravotných a estetických potrieb. realizujú množstvo preventívnych, sociálnych a poradenský aktivít. Vzdelávacie výsledky sú vzhľadom na ťažké postihnutia žiakov priemerné.
Personálne podmienky sú na veľmi dobrej úrovni. Úroveň priestorových, materiálno-technických a psychohygienických podmienok je dobrá. Učebné pomôcky, didaktická a výpočtová technika, učiteľská i žiacka knižnica sa dopĺňajú v závislosti od finančných možností.
Úroveň riadenia školy je veľmi dobrá. Dlhodobým zámerom je príprava návrhu nových učebných osnov pre žiakov s autizmom po ukončení vzdelávania v špeciálnej základnej škole, zriadenie praktickej školy pre autistov, zlepšovanie materiálno-technického vybavenia a získanie školského psychológa. Krátkodobé úlohy sú orientované na dopĺňanie špeciálno-pedagogického vzdelania poznatkami zo školení o problematike telesne postihnutých, autizme, alternatívnej a augmentatívnej komunikácii. Kontrolná činnosť je efektívna. Tok informácii je zabezpečený, škola má vlastnú webovú stránku. Dodržiavanie učebných plánov a učebných osnov variantu B i schválených individuálnych výchovno-vzdelávacích programov je veľmi dobré. Pedagogická dokumentácia sa vedie na predpísaných tlačivách. Vedúci zamestnanci školy a pedagógovia sa orientujú v legislatíve na veľmi dobrej úrovni. Celkové výsledky školy sú dobré.
Školská inšpekcia hodnotí na
veľmi dobrej úrovni :
- kvalifikovanosť a odbornosť vyučovania,
- štýl práce pedagógov,
- riadenie školy
dobrej úrovni :
- priestorové, materiálno-technické a psychohygienické podmienky
- kontrolný systém,
- kvalitu pedagogickej dokumentácie
priemernej úrovni :
- výsledky vzdelávania žiakov
Opatrenia prijaté na zlepšenie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu
Opatrenia boli spracované na základe analýzy celoročnej výchovno-vyučovacej činnosti triednych učiteľov a výsledkov kontrolnej činnosti :
1. Prijať opatrenia na zlepšenie dochádzky žiakov, skvalitniť spoluprácu s rodinami.
Väčšie kompetencie v tejto oblasti dať výchovnej poradkyni. V spolupráci
s kurátorkami hlásiť do 5. v mesiaci žiakov, ktorí majú viac ako 15
neospravedlnených hodín.
Termín : do 30. 6. 2006 Zodp.: triedni učitelia
2. Vo výchovno-vzdelávacom procese využiť špeciálno-pedagogické a terapeutické metódy a formy práce – jedná sa hlavne o prácu s mentálne a telesne postihnutými žiakmi a prácu s autistami.
Termín : úloha trvalá Zodp.: učitelia TP a AUTI
3. Potrebnú pozornosť venovať vedeniu pedagogickej, žiackej a ostatnej dokumentácie. Venovať pozornosť novej dokumentácii, viesť evidenciu vydaných vysvedčení.
Termín : úloha trvalá Zodp.: triedni učitelia, zást.
4. Zabezpečiť využívanie školskej žiackej knižnice, viesť žiakov k samostatnému čítaniu.
Termín : úloha stála Zodp.: triedni učitelia
5. Na riešenie problémov v prospechu a správaní využívať služby PPP, KPPP, ŠPP, výchovnej poradkyne.
Termín : úloha stála Zodp.: triedni učitelia
6. V rámci ŠPP zvážiť integráciu žiakov v ZŠ.
Termín : úloha stála Zodp.: ŠPP
7. Výchovný poradca jedenkrát mesačne vyhodnotí dochádzku žiakov a v spolupráci s kurátorkami rieši problém záškoláctva.
Termín : priebežne Zodp.: vých. poradca
8. Pri zostavovaní plánu práce školy sa zamerať na dlhodobé ciele a na pravidelné vyhodnocovanie.
Termín : 30. 9. 2006 Zodp.: riaditeľ školy
9. Sledovať, či pridelenie dávok v hmotnej núdzi žiakom zo sociálne slabších rodín bude mať vplyv aj na zlepšenie dochádzky, pravidelne vyhodnocovať na klasifikačných poradách.
Termín : mesačne Zodp.: triedni učitelia
10. Posilňovať a podporovať pozície výchovného poradcu a vytvárať mu adekvátne podmienky na prácu.
Termín : úloha stála Zodp.: riaditeľ školy
11. Materiálne zlepšovať podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu v nových priestoroch na MŠ Kollárova ul.
Termín : priebežne Zodp.: vedenie školy
Údaje o dotáciách zo štátneho rozpočtu
Finančné prostriedky pridelené Krajským školským úradom Nitra sme v priebehu školského roka 2005/2006 vyčerpali.
Kategória
|
Rozpočet v tis . Sk |
610 |
6 949 |
620 |
2 435 |
630 |
1 886 |
640 |
40 |
717 |
420 |
Celkom |
11 730
|
Údaje o finančných prostriedkoch od sponzorov
Darca |
Finančná hodnota
|
Účel využitia
|
Rotary club Nitra |
30 000 |
školské lavice, stoličky
|
Rotary club Zoetermeer
|
30 000 |
školské lavice, stoličky |
Združenie rodičov autist. detí
|
5 500 |
školský výlet Bratislava |
Podnikateľ ( rodič ) |
5 000 |
školský výlet Bojnice
|
Zoetermeer |
1 000 Eur |
nákup počítačov, špeciálnych programov |
Využitie kultúrnych poukazov
Názov akcie
|
Hodnota v Sk |
Výchovný koncert
|
1 550 |
Zámok Bojnice
|
1 150 |
Divadlo Andrea Bagara
|
2 250 |
Cieľ školy
Hlavným cieľom rozvoja školy v minulom školskom roku bolo získanie budovy MŠ do prenájmu od MÚ Nitra na Kollárovej ulici. Tento cieľ sa nám podarilo splniť, jeho splnením sa zvýši úroveň vzdelávacieho procesu autistov a žiakov s viacnásobným postihnutím. Hlavné dôvody zlepšenia vzdelávacieho procesu :
- väčšie priestory a prístup do budovy pre žiakov s viacnásobným postihnutím
- nové bezbariérové priestory pre žiakov s kombinovaným postihnutím
- výhodnejšie priestory pre poradenskú činnosť
- lepšie priestory ( svetelnosť, stavba budovy, výhodná vzdialenosť od kmeňovej školy )
oproti priestorom na Staromlynskej ulici
- spoločná miestnosť pre pedagógov – zborovňa
- priestorný a zeleňou vkusne upravený školský dvor
Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania zlepšiť vrátane návrhov opatrení
SILNÉ STRÁNKY
- kvalifikovať pedagogických zamestnancov - zapájanie sa do projektov - návrh učebných osnov pre autistov v praktickej škole - dobré podmienky pre vzdelávanie žiakov hlavne autistické a TP - dobrá úroveň ovládania PC pedagogických zamestnancov
|
SLABÉ STRÁNKY
- nedostatočné ohodnotenie pedagogických zamestnancov - neprítomnosť psychológa v poradni
|
Dobré výsledky dosahujeme vo výchove a vzdelávaní autistických žiakov. Od roku 1999 sme v tejto oblasti úzko spolupracovali so ŠPÚ až do 30. augusta 2006, pretože sú už v platnosti učebné osnovy pre autistov. V oblasti autizmu napísali 2 učiteľky záverečné práce, ktorými absolvovali 1. kvalifikačnú skúšku.
Škola dosahuje dobré výsledky aj v poradenskej činnosti, v rámci školy je zriadená špeciálnopedagogická poradňa, hlavne v oblasti integrácie žiakov a špecifických porúch učenia a správania. Zlepšenie by malo nastať v rozšírení priestorov poradne a prijatím psychológa do poradne.
Voľnočasové aktivity školy
Názov akcie
|
Miesto |
Školský výlet
Turistika
Školský výlet
Rekondičný pobyt
Návštevy výstav |
Bratislava
Zobor
Hurbanovo, Komárno
Bojnice
AX, múzeá, galéria
|
Správa
o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti ŠZŠ, ŠZŠ pre TP a ŠMŠ Mudroňova 1, 949 01 Nitra za školský rok 2005/ 2006
Predkladá :
........................................
Juraj Rus
riaditeľ školy
Prerokované v pedagogickej rade školy
dňa 13. októbra 2006
Vyjadrenie rady školy :
Rada školy odporúča zriaďovateľovi
Krajskému školskému úradu v Nitre
schváliť – neschváliť
Správu o výsledkoch a podmienkach
výchovno-vzdelávacej činnosti ŠZŠ, ŠZŠ
pre TP a ŠMŠ, Mudroňova 1 Nitra za
školský rok 2005/ 2006
..........................................................
Mgr. Daniela Ballová
predseda Rady školy pri ŠZŠ, ŠZŠ pre TP
a ŠMŠ Nitra
Stanovisko zriaďovateľa :
schvaľuje – neschvaľuje
Správu o výsledkoch a podmienkach
výchovno-vzdelávacej činnosti ŠZŠ, ŠZŠ pre TP a ŠMŠ Nitra za školský rok 2005/2006
..............................................................
za zriaďovateľa