História ŠZŠ pre deti s autizmom:
šk. rok 1998/1999 - začalo vzdelávanie 4 detí s autizmom na ZŠ Levická 2 učiteľkami
šk rok 1999/2000 - podaný projekt na experimentálne vzdelávanie autistov, začalo vzdelávanie detí s autizmom na OS Mudroňova v Nitre
šk. rok 2000/2001 - začalo vzdelávanie 6 detí s autizmom na elokovanom pracovisku na Staromlynskej 2 v Nitre-Krškanoch
šk. rok 2006/2007 - vzdelávanie v zrekonštruovanej budove na Kollárovej ul. v Nitre
História ŠMŠ pre deti s autizmom:
šk. rok 2001/2002 – zriadenie ŠMŠ pre deti s autizmom pri ŠZŠ Mudroňova v Nitre ako druhé špecializované predškolské zariadenie na Slovensku tohto typu.
šk. rok 2006/2007 - vzdelávanie v zrekonštruovanej budove na Kollárovej ul. v Nitre
Cieľom edukácie detí s autizmom je ovplyvňovanie poškodených oblastí a rozvíjanie už vyvinutých schopností u dieťaťa s autistickým spektrom.
Výuka detí s autizmom v ŠZŠ nadväzuje na špeciálnu predškoskú výuku v ŠMŠ. Tak sa dieťaťu s autizmom zabezpečí komplexný a priaznivý rozvoj jeho osobnosti od malička, vtedy keď je najtvárnejšie a keď sa u neho vytvárajú základné kvality života.
Výchovno-vzdelávací proces v ŠZŠ a ŠMŠ pre deti s autizmom zabezpečujú učiteľky so špeciálno-pedagogickou kvalifikáciou. Pracujú podľa uvedených zásad a snažia sa každému z detí pomôcť nadobúdať potrebné zručnosti pre každodenný život.
V súčasnosti má ŠZŠ 4 triedy žiakov s autizmom, ktorí sú vzdelávaní podľa individuálneho vzdelávacieho programu a programu TEACH využívajúc nové osnovy pre autistov – varianty A, B, C. Individuálny vzdelávací program sa zameriava na: rozvoj kognitívnych schopností a správania, rozvoj sociálnych zručností a komunikácie, rozvoj motoriky.
Učebné osnovy vyplývajú zo špecifík tohto postihnutia a jedinečnosti každého dieťaťa. Obsah vzdelávania je zameraný na:
vývin reči a komunikácie
sociálnu interakciu
kognitívnu úroveň
špecifiká zmyslového vnímania
správanie a problémy správania
záujmy a využívanie voľného času
sebaobskuhu a pracovné zručnosti
samostatnosť
hygienické a stravovacie návyky
potreby dieťaťa
Metóda TEACH je založená na tvorbe individuálneho vzdelávacie plánu. Cieľom tohto plánu je zlepšenie adaptácie (prostredie prispôsobujeme žiakovi) spolu s štrukturovaným vyučovaním (dodržanie časového a priestorového plánu). Je vhodné kombinovať ju s inými terapiami (muzikoterapia, arteterapia, facilitačná komunikácia, behaviorálne techniky, psychomotorická terapia a pod.). Potrebná je aj vizuálna podpora (alternatívna komunikácia v podobe symbolov, obrázkov, predmetov), vychádzajúca z individuálneho hodnotenia každého dieťaťa". Dôležitá je spolupráca všetkých zúčastnených - pedagóg, rodič, pedopsychiater, lekár a pod.
Neoddeliteľnou a dôležitou súčasťou špeciálnej výchovy v ŠZŠ a ŠMŠ sú odborné konzultácie a pravidelné rady pre rodičov, spolupráca s nimi, pričom sa spoločne pokúšame riešiť problémy ich dieťaťa.
Deti s autizmom zo ŠMŠ a ŠZŠ sa zúčastňujú na rovnakých akciách a aktivitách ako ostatní žiaci ŠZŠ prihliadajúc na ich celkový stav a možnosti.
Vzhľadom k tomu, že v ŠMŠ a ŠZŠ vzdelávame žiakov s autizmom, sme v súčasnosti vypracovali projekt na Ďalšie vzdelávanie autistov po ukončení povinnej školskej dochádzky. Projekt je alternatívou praktickej školy, zahŕňa dve úrovne vzdelávania, podľa schopností a možností žiakov. V prípade jeho schválenia poskytneme našim žiakom možnosť vzdelávania v odboroch: pomocné práce v kuchyni a pestovateľské práce.
|