ŠZŠ a ŠMŠ pre deti s autizmom
::Hlavná::   ::Úvodná::   ::Autizmus::   ::Fotogaléria::
 

História ŠZŠ pre deti s autizmom:

  • šk. rok 1998/1999 - začalo vzdelávanie 4 detí s autizmom na ZŠ Levická 2 učiteľkami
  • šk rok 1999/2000 - podaný projekt na experimentálne vzdelávanie autistov, začalo vzdelávanie detí s autizmom na OS Mudroňova v Nitre
  • šk. rok 2000/2001 - začalo vzdelávanie 6 detí s autizmom na elokovanom pracovisku na Staromlynskej 2 v Nitre-Krškanoch
  • šk. rok 2006/2007 - vzdelávanie v zrekonštruovanej budove na Kollárovej ul. v Nitre

    História ŠMŠ pre deti s autizmom:

  • šk. rok 2001/2002 – zriadenie ŠMŠ pre deti s autizmom pri ŠZŠ Mudroňova v Nitre ako druhé špecializované predškolské zariadenie na Slovensku tohto typu.
  • šk. rok 2006/2007 - vzdelávanie v zrekonštruovanej budove na Kollárovej ul. v Nitre

    Cieľom edukácie detí s autizmom je ovplyvňovanie poškodených oblastí a rozvíjanie už vyvinutých schopností u dieťaťa s autistickým spektrom.

    Výuka detí s autizmom v ŠZŠ nadväzuje na špeciálnu predškoskú výuku v ŠMŠ. Tak sa dieťaťu s autizmom zabezpečí komplexný a priaznivý rozvoj jeho osobnosti od malička, vtedy keď je najtvárnejšie a keď sa u neho vytvárajú základné kvality života.

    Výchovno-vzdelávací proces v ŠZŠ a ŠMŠ pre deti s autizmom zabezpečujú učiteľky so špeciálno-pedagogickou kvalifikáciou. Pracujú podľa uvedených zásad a snažia sa každému z detí pomôcť nadobúdať potrebné zručnosti pre každodenný život.

    V súčasnosti má ŠZŠ 4 triedy žiakov s autizmom, ktorí sú vzdelávaní podľa individuálneho vzdelávacieho programu a programu TEACH využívajúc nové osnovy pre autistov – varianty A, B, C. Individuálny vzdelávací program sa zameriava na: rozvoj kognitívnych schopností a správania, rozvoj sociálnych zručností a komunikácie, rozvoj motoriky.

    Učebné osnovy vyplývajú zo špecifík tohto postihnutia a jedinečnosti každého dieťaťa. Obsah vzdelávania je zameraný na:

  • vývin reči a komunikácie
  • sociálnu interakciu
  • kognitívnu úroveň
  • špecifiká zmyslového vnímania
  • správanie a problémy správania
  • záujmy a využívanie voľného času
  • sebaobskuhu a pracovné zručnosti
  • samostatnosť
  • hygienické a stravovacie návyky
  • potreby dieťaťa

    Metóda TEACH je založená na tvorbe individuálneho vzdelávacie plánu. Cieľom tohto plánu je zlepšenie adaptácie (prostredie prispôsobujeme žiakovi) spolu s štrukturovaným vyučovaním (dodržanie časového a priestorového plánu). Je vhodné kombinovať ju s inými terapiami (muzikoterapia, arteterapia, facilitačná komunikácia, behaviorálne techniky, psychomotorická terapia a pod.). Potrebná je aj vizuálna podpora (alternatívna komunikácia v podobe symbolov, obrázkov, predmetov), vychádzajúca z individuálneho hodnotenia každého dieťaťa". Dôležitá je spolupráca všetkých zúčastnených - pedagóg, rodič, pedopsychiater, lekár a pod.

    Neoddeliteľnou a dôležitou súčasťou špeciálnej výchovy v ŠZŠ a ŠMŠ sú odborné konzultácie a pravidelné rady pre rodičov, spolupráca s nimi, pričom sa spoločne pokúšame riešiť problémy ich dieťaťa.

    Deti s autizmom zo ŠMŠ a ŠZŠ sa zúčastňujú na rovnakých akciách a aktivitách ako ostatní žiaci ŠZŠ prihliadajúc na ich celkový stav a možnosti.

    Vzhľadom k tomu, že v ŠMŠ a ŠZŠ vzdelávame žiakov s autizmom, sme v súčasnosti vypracovali projekt na Ďalšie vzdelávanie autistov po ukončení povinnej školskej dochádzky. Projekt je alternatívou praktickej školy, zahŕňa dve úrovne vzdelávania, podľa schopností a možností žiakov. V prípade jeho schválenia poskytneme našim žiakom možnosť vzdelávania v odboroch: pomocné práce v kuchyni a pestovateľské práce.